Saturday, July 16, 2011

Bersyukurlah, Ada Yang Lagi Kurang Bernasib Baik Kat Luar Sana..


Assalamualaikum.


Semalam karpet news feed facebook aku tersangat meriah dengan bermacam-macam status updates. Ada yang happy, ada yang buat-buat happy, and ada jugak yang tak happy. Biasalah tu. Yang happy tu mesti lah dapat apa yang diorang target, yang tak happy tu, faham-faham je lah =.="


Secara jujurnya, dua-dua aku rasa, happy dan tak happy. Tak happy sebab aku tak dapat universiti pilihan pertama aku, dan universiti yang aku dapat ni lagi sekali jauh giler dari rumah. Banyak kos yang perlu ditanggung bila duduk berjauhan dengan family ni. Kos tambang pengangkutan, kos kerisauan, kos kerinduan and banyak kos lagi lah. Tapi bila fikir-fikir balik, ada orang tu belajar kat oversea lagi, boleh je berjaya, kenapa aku tak boleh? OK, YAKIN BOLEH!


Happy sebab aku dapat course pilihan aku. Waktu isi borang UPU dulu aku memang letak course ni dalam pilihan 1,2, dan 3. Alhamdulillah, dapat pilihan kedua. Walaupun bukan universiti yang diharap sangat-sangat, tak kisah lah, janji dapat course pilihan.


Ada jugak kawan-kawan yang call mengeluh, sebab dapat universiti dan course yang tak ada langsung dalam pilihan borang UPU dulu. Ada sorang kawan aku tu lagi kesian, dapat course yang berkaitan kesihatan padahal dia tak pernah apply pun. Frust giler dia sebab tak dapat sambung engineering padahal pointer dia dulu hebat jugak. Rezeki masing-masing, kan. Pasti ada hikmah yang tersirat, cuma kita belum nampak lagi. Bersabarlah.


Tertarik dengan beberapa status kawan-kawan, baca dan renungkan.



Yang kat atas ni status salah seorang lecturer KMK, terharu+tergelak pulak membacanya. Banyak lagi status-status yang membina tapi dua status kat atas ni yang paling terkesan dalam hati dan paling banyak LIKE.


Tiba-tiba teringat dengan sorang kawan kat matrik dulu. Kalau nak diikutkan, nasib dia lagi kurang baik. Dia ni pandai giler, top student lah senang cakap. Favourite student among lecturer pulak tuh. Kerja tutorial+lab report+quiz semua tiptop dan sempurna. Salah seorang student 4flat. Tiba-tiba satu hari tu, kitorang semua dapat tahu dia dah keluar daripada matrik, secara mengejut. Dia tak pernah bagitahu sesiapa pun. Kitorang pergi bilik dia, jumpa katil dan almari dia yang kosong and kertas-kertas + buku-buku dia dengan sekeping surat.


Menangis bila baca surat dia. Dia cakap dia terpaksa buat macam ni tapi tak bagitahu langsung sebab dia. Tak ada sesiapa tahu apa sebabnya. Ramai orang salahkan dia sebab terlalu ikut kata hati tapi aku percaya, dia ada sebab dia tersendiri. Baru-baru ni aku dapat tahu, kakak dia menghidap leukaemia. Now, everything make sense. Besar pengorbanan dia pada family dia. Sekarang ada kawan cakap dia kerja jadi kerani. Wallahualam. Harap sangat satu hari nanti dia dapat sambung belajar balik.


Kita patut bersyukur, walaupun tak dapat course ataupun universiti pilihan kita, sekurang-kurangnya kita berpeluang sambung belajar. Dekat luar sana ramai yang pandai-pandai cuma tak berkemampuan je nak sambung belajar. Bila fikir-fikir balik, aku beruntung. Dah-dah, jangan sedih-sedih lagi! Belajar rajin-rajin lepas ni supaya senang nak dapat KERJA dan balas jasa ibu & ayah.

16 comments:

  1. bersyukur masih lagi berpeluang, kesian betul kawan yang kat matrik tu. masing-masing ada bahagian masing-masing. :)

    ReplyDelete
  2. Seriously? Die ada contact nanad lg ka? Yes la, harap dia boleh sambung blaja lagi but the way she quit from matrix memang tak boleh diterima.

    ReplyDelete
  3. gud luck. semoga berjaya dan menjadi kebanggaan anak bangsa suatu hari nanti. Amin!

    ReplyDelete
  4. oh,
    kesiannya baca cerita tu. :')

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah...
    walaupun gary x dapat 1st choice, tapi dapat gak dalam 8 pilihan tuh...
    nasib baik x kena lelong~.. T___T

    ReplyDelete
  6. eh..kenapa macam sedih entry neh. hwaaa T__________T

    p/s : dapat mana ?

    ReplyDelete
  7. bersyukur dengan apa yang ada..kerana dengan apa yang ada itu sebanarnya ujian dari yang maha Esa

    ReplyDelete
  8. @KAMIHIDUP kan..dugaan dia..yup betul,masing2 ada bahagian masing2 :)

    ReplyDelete
  9. @Nina Deng. dah tak sangat :( maybe dia busy..itulah,dah pilihan dia kan..

    ReplyDelete
  10. @GaRy™ Alhamdulillah :) TAHNIAH lagi sekali ^_^

    ReplyDelete
  11. @nfdeeda_zubir ayoyo..jgan sedih2 maa ;) hehe..ce teka ;D

    ReplyDelete
  12. @AzlanYussof ya betul..dan dalam setiap ujian itu pasti ada hikmahnya :)

    ReplyDelete