Saturday, June 11, 2011

Anak Melayu Pertama Menjadi Pensyarah di Universiti Oxford




Kagum dengan kejayaan Dr Muhammad Afifi al-Akiti yang sekarang jadi felo dan pensayarah di universiti Oxford. Anak Melayu Pertama lagi tu. Bukan senang. Walaupun dia lepasan dari sistem pondok tapi...end up dekat Oxford tuuh. Subhanallah.


Terkesan dengan apa yang dia cakap,
Tanpa pengorbanan kita tidak akan dapat berada dimana kita mahu berada.

Youtube, ada orang tanya, "kenapa tidak mengajar di Malaysia?"

Youtube, ada orang lain jawab, "saya rase beliau lebih fokuskan di barat sebab kita semua tahu westerners ada pengaruh besar dalam dunia. Dengan adanya beliau di barat dapat membuka mata orang yang bukan Islam bahawa orang Islam bukanlah terrorist seperti yang disangka dan Islam bukanlah agama yang violent. This is a very good opportunity untuk sebarkan Islam di negara bukan Islam, dan peluang ni bukan calang-calang orang yang boleh dapat.."


Betul-betul-betul. Lagipun, ibadah bukan hanya boleh dijalankan di negara sendiri saja. Mengajar di mana-mana pun dikira ibadah.


Tiba-tiba terasa sangat termotivasi, OK, nak pergi ajar adik-adik supaya dapat aura semangat mengajar. Tak apa, end up dekat sekolah rendah pun jadi lah. Pahala seorang guru itu sangat besar dan berterusan kan? ;)


11 comments:

  1. wah.wah..teruja
    satu pencapaian yg baik

    ReplyDelete
  2. kalau dapat belajar kat sana pun dah satu anugerah, inikan pulak dapat mengajar kat situuu. hmmm memang anugerah besar. :)

    ReplyDelete
  3. subhanallah. bagos lah dia. yg komen org kedua kat youtube tu pon bagos :))

    ReplyDelete
  4. jangan semangat2 kejap je

    ReplyDelete
  5. kagum


    ..and yup...sangat besar...dan boleh jadi saham yang berterusan dengan ilmu yang diajarkan... nice..

    ReplyDelete
  6. hebat la dia...nak ngajar kat negara luar bukan senang wo~

    ReplyDelete